קידום אתר הוא תהליך ארוך שמצריך סבלנות וזה מה שהופך את בחירת מקדם האתרים שלנו ליותר קשה. בכל שירות שתוצאותיו יותר מידיות, נוכל לבחון ולהעריך מהר מאד את ספק השירות. קידום האתר שלנו יקח זמן אפילו למקדם הכי תותח בעיר. זו יכולה להיות נפילה רצינית, לגלות לאחר שישה חודשים או שנה שהמקדם שלנו לא עושה עבודה טובה. מעבר לכסף שזרקנו, תחשבו על ההכנסות שאיבדנו בזמן הזה!

אם אתם שוקלים לשכור את שירותיו של מקדם אתרים, בין אם זה מקדם פרטי או חברת קידום, כדאי לכם לתת את הדעת לדברים הבאים. דרך אגב, גם לגוגל יש מה להגיד בעניין, צירפתי תקציר של המלצותיהם ואת הערותי על מה שהם ממליצים. חשוב לדעתי לא לקחת את ההמלצות שלהם כפשוטן ולהבין מה מניע אותן.

מקדם אתרים

אם עולות לכן עוד נקודות שפיספסתי בהשוואה בין מקדם פרטי וחברת קידום, הרגישו חפשי להגיב למאמר.

ערכתי את ההשוואה כרשימת נושאים כאשר בכל אחד ציינתי את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהצדדים. לפעמים הם לא ברורים אבל כן שווה לתת על הנקודה את הדעת.

אז מקדם או חברה?

יחס אישי

האמת שבאופן אינטואיטיבי, נראה כאילו מקדם יכול לתת יחס יותר אישי ויותר צמוד מאשר חברה לקידום. במציאות זה לא בדיוק כך. ישנם מקדמים שאחרי פגישת הסיכום איתם יהיה קשה מאד להשיג אותם. בחברת קידום תוכלו תמיד לקבל מענה ממנהל תיקי הלקוחות או ממי שמוביל את הפרוייקט שלכם. העניין הוא שמי שיתן לכם מענה בחברת הקידום, לא בטוח שגם יהיה מאד מעודכן לגבי התהליך והפרטים…

מקדם אתרים פרטי שעובד נכון, אמור להיות זמין לשיחת טלפון פה ושם ברמה מספקת. בחברה שעובדת נכון לעומת זאת, על מי שנותן מענה להיות מעודכן ולכל הפחות להבין את מהות הפניה ולתת לה מענה מול איש המקצוע הנכון.

נקודה קטנה שרצוי לזכור: נסו לבחור במקדם אתרים או חברה שינסכו בכם בטחון כך שלא תצטרכו יותר מידי שיחות טלפון ופגישות. אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשרים יותר מידי למקדם שלכם, אז משהו לא עובד כאן. או שאתם צריכים לדעת לשחרר או שתחושת הבטן שלכם נכונה ואתם מקבלים שירות לא אופטימלי.

מחיר

הסוגיית של מחיר קידום אתר היא גם מורכבת (כל הסעיפים יהיו מורכבים, אני כבר מזהיר..). העניין הוא כזה – קידום אתרים בנוי מבדיקות ופעולות יותר טכניות שחוזרות על עצמן – בדיקת הכפלות תוכן, תיוג דפים ותמונות למשל; ומיכולות ומיומנויות יותר מורכבות – למשל בניית אסטרטגית קידום או אפילו בחירה נכונה של מילות חיפוש. ישנם מקרים של אתרים עם הרבה מאד סוגיות 'טכניות' למשל בשילוב עם עסק בתחום לא מאד תחרותי (בונה כינורות למשל…). יכול להיות שבשביל עסק כזה, חברת קידום אתרים יכולה לתת מחיר יותר טוב לאותה רמת קידום. הקידום של אתר כזה יכול להיעשות בידי כוח אדם פחות מיומן בשכר נמוך יחסית שממילא מועסק בחברה. מקדם פרטי בדר"כ עובד עם פרילאנסרים אחרים וצריך לשלם טיפה יותר עבור השירות שלהם.

להערכתי הזהירה, חוץ מהמקרה הנ"ל שהוא איננו מייצג, יש למקדם פרטי יכולת להתחרות בכל תמחור של חברת קידום לאותה רמת שירות כמובן. מקדם טוב שיודע להפעיל פרילאנסרים בצורה יעילה (וזו חצי מהעבודה שלו בערך), מתפקד כמו מנהל פרוייקט בחברת קידום. למקדם הפרטי יש אפילו יתרון – כוח האדם שלו גם זמין וגם יש לו האפשרות לעבור מנותן שירות אחד לשני ללא הכבלים של יחסי עובד מעביד שיש בחברה.

המקדמים של הביוקר אולי נראים כך על הנייר, אבל בהתחשב בביצועים שלהם, הם עסקה טובה יותר מחברת קידום עם הצעת מחיר 'תחרותית'.

ידע ומקצועניות

ישנה טענה שבחברת קידום אתרים יש יותר ידע נצבר מאשר אצל מקדם פרטי. יש משהו בטענה הזו אם אנחנו משווים חברת קידום עם מקדם 'בסדר כזה'. בחברה יש באמת ידע בגרפיקה, תוכן, בניית אתרים וכו', והכל זמין ונגיש וכולם יושבים ביחד במקום אחד. הכל נכון אבל: מקדם אתרים מהשורה הראשונה (תיכף אסביר מי נחשב לכזה) הוא אחד שצמח ועבד באירגונים גדולים בתחום, בין אם זה משרדי פרסום או חברות קידום ויש לו נסיון ארוך ומוצלח מול מגוון של עסקים וגופים. מקדם טוב הוא כזה שיש לו נגישות לפרילאנסרים הכי מוכשרים שיש והוא גם מסוגל לקבל מהם מחירים תחרותיים כי הוא כל הזמן מזרים להם עבודה.

לדעתי האישית ובשיא הצניעות אומר כך: יכולת ההשתכרות של מקדם פרטי מהשורה הראשונה עולה על זו של 'כוכב' בחברת קידום אתרים. זה גורם לכך שהכוכבים האמיתיים עובדים באופן פרטי. שימו לב ש'פרטי' לא אומר שהם עובדים לבד, הסברתי כבר מדוע.

אתם יכולים לערוך את התרגיל הפשוט ולבדוק על פני חיפושים רלוונטיים כמה מקומות בעמודים הראשונים הם של מקדמים פרטיים וכמה של חברות קידום. אתם תראו שמקדמים פרטיים די נותנים שם בראש.

לשים את כל הביצים בסל אחד

טוב, זו גם טענה ששמעתי ביחס לעבודה עם מקדם פרטי. אם קראתם את הפסקאות הקודמות, יכול להיות שכבר הבנתם. מקדם פרטי לא עובד סולו, הוא מפעיל הרבה מאד אנשים מתחתיו ואפילו נעזר בקולגות כשצריך (מה ששמעתם). בחברה לקידום אתרים, הפרוייקט שלכם בכל מקרה ירוכז על ידי אדם אחד כך שזה בערך אותו המצב. אם אתם בוחרים ללכת לחברת קידום אתרים, הכל טוב ויכול להיות שתקבלו אחלה שירות, רק אל תקחו בחשבון את 'טיעון הביצים בסל אחד' בהחלטה שלכם. הוא ממש לא רלוונטי.

חברה לקידום אתרים

הנה מה שיש לגוגל להגיד בעניין. תמצתתי מאוד סרטון מאת מיילי אוייה (Maile Ohye)  מגוגל. צפו בסרטון אם יש לכם זמן אבל חשוב גם שתקראו את הערותי עליו בפסקה הבאה.

להלן מה שנאמר שם, ממש בראשי פרקים.

  1. ערוך ראיון 'בשני כיוונים' – כלומר, צפה להתעניינות מהמקדם לגבי העסק שלך (כאן היא מפרטת בדיוק את השאלות שהמקדם אמור לשאול).
  2. בדוק המלצות מלקוחות.
  3. תן למקדם אפשרות להכנס לנתוני האנליטיקס שלך ובקש ממנו דו"ח על מצב הקידום שלך, כנראה תצטרך לשלם על זה. אם אתה עסק גדול, בקש מכמה מקדמים לבצע דו"ח שכזה ובחר מביניהם. יש בסרטון פירוט מלא של אותו דו"ח שאמור להתבצע.

האם המלצות גוגל לגבי SEO הן תורה מסיני?

התשובה הקצרה היא 'לא'.

לא השתכנעתם? בסדר. בואו נשב רגע, נמזוג לנו משהו וננסה לחשוב לאט ובהגיון.

ישנו מתח מובנה בין קידום אתרים בתוצאות חיפוש לבין מנוע החיפוש. מנוע החיפוש היה רוצה להביא לכם מידע אמיתי ורלוונטי בראש התוצאות ולאחריו מידע קצת פחות רלוונטי וכן הלאה. אם אתם מחפשים למשל 'אינסטלטור בחיפה', גוגל ישאף לתת לכם בראש החיפוש דפים של אינסטלטורים שנמצאים ממש פיזית בחיפה ויכולים לתת שם מענה מהיר. אינסטלטור מהקריות (נניח ששניהם זהים בכל יתר הפרמטרים העסקיים) לא 'אמור' להגיע לתוצאות הראשונות. זה ברמת התיאוריה או המשימה (mission statement) של גוגל.

כמקדמים אנחנו יודעים שיש דרכים לספק לאותו אינסטלטור חשיפה לחיפושים מחיפה. בכך הוא בעצם דוחק למטה עסקים שלכאורה יותר 'נכון' שהם יופיעו לפניו בקידום. גוגל לא יכולים להודות שזה המצב. מבחינת גוגל, היעילות של SEO היא בהצגה נכונה של העסק והאתר כפי שהוא. כל שיפור בSEO מבחינתם הוא בעצם שיפור רק בחוויית המשתמש והצגת העסק כפי שהוא למחפש, ולכן 'ראוי' שאותו אתר ישפר את הדירוג על פני אתרים של עסקים שנותנים שירות יותר 'נכון' לשאילתה. ניתן לשמוע את זה בכל מיני מקומות בסרטון ובפרסומים אחרים של גוגל. לגבי קישורים למשל, היא מציינת שקניית קישורים אסורה ולכן אי אפשר לקדם כך אתרים. היא משמיטה בכוונה את האפשרות של בניית קישורים שאיננה על ידי קניה בכסף. שוב, קישורים מבחינת האלגוריתם של גוגל הן עדות לטיב התוכן באתר. גוגל לא יכולים להודות שניתן לעבוד על בניית קישורים כחלק מקידום האתר כי זה לא דבר שמקדם את הגולש וזה שורש הקונפליקט: הלקוח של גוגל הוא המשתמש במנוע החיפוש. SEO מבחינתם הוא שיפור חווית המשתמש בחיפוש, לא מניפולציה על התוצאות. כאשר אנחנו מקדמים אינסטלטור מהקריות למקום הראשון בחיפוש מחיפה – זוהי מבחינתם מניפולציה על התוצאות, אין איך להגיד את זה אחרת.

הלאה, נמשיך לגבי מה שנאמר בסרטון על כך שלפני כל פעולה על המקדם להביא סימוכין לזיהוי הבעיה והן לפתרון. זו הצהרה שמגייסת ממני את כל האיפוק והנימוס שיש בתוכי, בכל זאת מדובר בגוגל… זוהי המלצה שהמשמעות שלה היא האטה של תהליך הקידום בנוסף לוויתור על פרקטיקות שעובדות. גוגל מרבים להזהיר אותנו מ'מקדמים מפוקפקים' אבל מנסים לצבוע את מי שמתעסק בבנית קישורים ככאלו. בנוסף הם מנסים לתת את הרושם שמי שלא עוקב אחר סדר הפעולה שהם מציגים הוא לא מקצועי.

הלאה, לגבי ההמלצות לתהליך הקידום עצמו. הוראות גוגל הרשמיות הן שהמקדם יצור דו"ח עם כל מיני נתונים טכנים ויציג אותו ללקוח עוד לפני תהליך הקידום. לא פירטתי הכל אבל בסרטון היא יורדת לפרטי פרטים: הכפלות תוכן, מילות חיפוש 'ממותגות/לא-ממותגות' או קישורים פנימיים. לכל בעיה כזאת אמור להיות פתרון בדו"ח. שימו לב שאני (בעצם היא בסרטון) מדבר כאן על דו"ח בתשלום שנעשה עם מקדם פוטנציאלי כחלק מתהליך המיון שלו. על סמך אותו דו"ח שעליו שילמתם אתם אמורים בסופו של תהליך לבחור את המקדם שנראה לכם. זה נראה לא ישים לחלוטין כאשר מדובר בקידום לעסקים קטנים למשל. הלקוח לא אמור להבין דו"ח כזה והוא מהווה מקור להרבה חירטוטים ובוודאות ייקר את התהליך. לגוגל זה נוח להערים קשיים כאלו על תהליך בחירת המקדם. מבחינתם SEO היה הכי טוב אם היה מצטמצם לניקוי וסידור של האתרים כדי שיהיו קלים לאינדוקס. ולבסוף, בסרטון מוצע לנו לשקול אם נרצה לקדם בעצמנו את האתר שלנו. זוהי המלצה מובנת מצד גוגל. שוב, הם לא יכולים לאמר אחרת. בשטח הדברים שונים בתכלית: למי שאין נסיון בקידום אין גם סיכוי להתברג בחיפושים משמעותיים במספר רב של דפים.

גוגל הביאו לעולם שירות מדהים ששינה את חיינו מהקצה לקצה – אנחנו מסוגלים להגיע בזריזות וביעילות למידע שאנחנו צריכים. זה המון ומגיע להם כל הכבוד על זה. מבחינת היחס וההמלצות שלהם לקידום אתרים, צריך להבין טוב טוב מהיכן הם באים לדיון.