קידום אתרים למתחילים: כך תקדמו אתר לבד

אם אתם בעלים של עסק פעיל ומתפרנסים ממנו; אם אתם מנהלים ביום יום עובדים, מתנהלים מול לקוחות וספקים; אם אתם מתפרנסים יפה מהעסק שלכם אבל רוצים להתרחב, אם אחד התיאורים האלו שייכים לכם או לפחות למי שאתם רוצים להיות: ברכותי! המאמר הזה לא בשבילכם, חסכתי לכם הרגע 6 דקות מהחיים. בבקשה.

המאמר הזה מיועד למי שרוצה להתנסות בקידום אתר קטן בתחום לא תחרותי או מי שממש אין לו תקציב אפילו לקידום מקצועי ברמה הכי בסיסית שיש, אבל כן יש לו זמן להתנסות. מי שעוד ימצא עניין במאמר יהיה מי ששמע על התחום ורוצה לטעום ממנו בכדי לבחון אם זה מתאים לו להמשיך ולהתמקצע. בכל אופן, המאמר הזה הוא הבייסיק של הבייסיק, נקודת התחלה ותו לא. אז בואו נתחיל.

קידום אתרים למתחילים

קידום אתרים על קצה המזלג

קידום אתרים הן מגוון הפעולות שאנו עושים בכדי שעמודים שונים באתר יגיעו למקומות טובים בתוצאות החיפוש של גוגל על פני מגוון ביטויי חיפוש. ביטויי החיפוש או מילות החיפוש מייצגות משתמשים שמחפשים מידע. העמודים המוצגים להם ראשונים הם לפי גוגל, התשובות הטובות ביותר לבקשות המידע הללו. שימו לב שלא כל גולש שווה לנו כאורח באתר. הרעיון הוא למשוך את הגולשים להם יש לנו מה להציע בין אם זה מוצר, תוכן או הרשמה לניוזלטר.

שימו לב למה שהגדרנו כאן: אנחנו מקדמים דפים (לא 'אתר') לתוצאות של מילות חיפוש ספציפיות.

מנוע החיפוש (הכוונה לגוגל ב95% מהמקרים) מנסה לברר לגבי כל מילת חיפוש מהם הפרמטרים לפיהם הוא אמור לשפוט את הדפים השונים. ישנם הרבה מאד פרמטרים כאלו כאשר השניים שמשפיעים הכי הרבה הם תוכן וקישורים. אני מציין את זה כאן רק בתור התחלה, יש עוד עולם שלם מאחורי זה.

שלב ראשון – אינדוקס

פתגם עתיק אומר כך: "לפני שניגשים לרוץ מרתון, צריך לברר שאנחנו רשומים אצל המארגנים". ממש כך גם בקידום אתרים. גוגל מפעיל זחלן (crawler) שסורק את האתרים השונים ומאנדקס (מלשון 'אינדקס') אותם. כאשר גוגל מראה את תוצאות החיפוש, גוגל בעצם מראה מידע ששמור אצלו על האתר אותו הוא הפיק מזחילה באתר. המידע שגוגל מראה עדכני לפעם האחרונה שהוא ביקר/סרק/זחל באתר. באתרים נפוצים הוא זוחל כמה פעמים ביום, באתר שלכם לא בטוח שהוא אי פעם ביקר.

הצעד הראשון הוא אם כן לברר שהאתר שלכם מוכר לגוגל או במילים אחרות: שהוא מאונדקס.

הדרך לעשות זאת היא מאד פשוטה, לכו לגוגל והקלידו site:domain.com עם הדומיין שלכם. למי שלא מכיר, זוהי בעצם פקודת חיפוש בתוך אתר מסוים. מתחת לשורת החיפוש יהיו רשומים מספר הדפים שנמצאו ומתחת יופיעו עמודים שונים מהאתר. אם זהו המצב – ברכותי. במידה וגוגל לא אינדקס את האתר שלכם, חוששני שתצטרכו מעט עזרה מבעל מקצוע. זו איננה פעולה מסובכת אבל היא כן מצריכה מעט ידע נקודתי.

אל תתרגשו אם לא כל הדפים שלכם מאונדקסים, ביחוד אם יש לכם כמה עשרות דפים או יותר.

מחקר מילות מפתח

החיפוש בגוגל כאמור מבוסס על מילות מפתח וכך גם הקידום של האתר. אתם יכולים להציץ במדריך שכתבתי על מחקר מילות מפתח בכדי לקבל מידע יותר מפורט. אנסה להסביר את העקרונות הבסיסיים כאן. מילות המפתח שלנו (אני אוהב יותר את 'ביטויי המפתח') הם אותם חיפושים שיביאו לאתר תנועה של אנשים להם כאמור יש לנו מה להציע. את הבסיס למילות המפתח ניתן להפיק בעצמנו. הרעיון הוא להכין רשימה של ביטויים אותם סביר שמי שמחפש אותנו יקליד. אני כבר אומר לכם שבאופן כזה תגיעו רק להתחלה של מילות החיפוש, ישנן עוד רבות שלא תחשבו עליהן. הדרך הכי פשוטה למצוא אותן היא בעזרת כלי תכנון מילות החיפוש של גוגל. הזינו לתוכו את הביטויים שהגעתם אליהם מהראש או מצפיה באתרים דומים. הכלי יציע לכם ביטויים נוספים איתם תוכלו לעבוד. שימו לב שכל ביטוי מדורג לפי תפוצה (מספר חיפושים), מחיר הקלקה (משוער, לקידום ממומן) ותחרותיות. ניתן ללמוד הרבה מנתונים אלו, הכיוון הכללי הוא שהביטויים שתרצו יהיו תחרותיים וקשים לקידום.

אסטרטגיה למתחילים תהיה מציאת ביטויי 'זנב ארוך'. אלו אותם ביטויים שאינם מאד תחרותיים אבל עדיין מושכים כמות חיפושים מסויימת. דוגמא לכך יהיה הביטוי 'צעצועים מעץ אוטובוס' לעומת הביטוי היותר תחרותי (לא בדקתי, אני מוכן להמר על זה..) 'צעצועים מעץ' או 'צעצועים' אותם אל תנסו אפילו לקדם.

השלב הבא, בהנחה שאתם עובדים עם אתר שקיים כבר זמן מה ולא מתחילים אתר מאפס, הוא לבדוק מיקומים של האתר שלנו. יש כמה כלים חינמיים לעניין הזה, אני יכול להמליץ על 'כל יום' kolyom.co.il תוכלו לבדוק בו מיקומים לביטויים שבחרתם ולהעריך איך אתם מתקדמים עם הזמן.

תוכן

זוכרים שאמרנו 'תוכן וקישורים'? (וגם rank brain אבל רחמנות, לא ניכנס לזה במאמר הזה…) אז קודם תוכן. טוב, זה מאד פשוט: צרו את התוכן הכי טוב שאתם יכולים. כתבו מאמרים שיהיה כיף ומעניין לקרוא (בלי הרבה בדיחות קרש בסוגריים, אנשים פשוט לא אוהבים את זה!). צרפו למלל גם תמונות ואיורים יפים. אתם מוזמנים לקרוא את המאמר בו מוסבר היכן נמצא תמונות חינמיות לשימוש מסחרי שהן גם מעולות. זכרו שתוכן כולל בתוכו גם סרטונים. אם יש לכם אפשרות לייצר סרטון, עשו זאת. זה יעזור לקידום, גוגל מראה לאחרונה יותר ויותר סרטונים בתוצאות החיפוש ובכל אופן זהו תוכן שגולשים אוהבים.

את התוכן המעולה שלכם בססו על ביטויי החיפוש. לא צריך לשתול כל ביטוי אלף פעם, כתבו בצורה טבעית והזכירו את הביטוי רק במקומות בהם הוא רלוונטי. זכרו את העצה שלי על ביטויי זנב ארוך אותם יהיה לכם יותר קל לקדם.

הוסיפו תוכן באופן שוטף לאתר. עוד טקטיקה שלעיתים תצליח היא לכתוב תוכן על דברים שאתם צופים שעומדים להיות פופולרים אבל עכשיו הם שקטים. זה יכול להיות קשור לאירוע או מקום או משהו כזה.

המלצתי האחרונה היא חדה וברורה: אל תשכפלו תוכן, גוגל יעניש אתכם על זה. אתם יכולים 'לקבל השראה' מכל מיני דברים אבל לעולם אל תעתיקו בקופי/פייסט מאמרים שלמים. מותר כמובן לצטט משפט או שניים של אדם או שיר או משהו כזה, את זה גוגל מבין.

קישורים

בקצרה, הרעיון בקישורים הוא שהם מאותתים לגוגל שהאתר שלכם קיבל מעין אישור לאיכות התוכן שלו מאתר אחר. תחשבו על זה, אם מישהו מקשר מהאתר שלו לאתר שלכם הוא בעצם אומר שמשהו בתוכן שלכם שווה הצצה. זה בגדול הרעיון. עוד משהו קטן וחשוב: גוגל יודע טוב מאד כשעושים עליו מניפולציות עם קישורים, תשכחו מכל מיני קישורים מאתרי זבל, זה היה פעם ונגמר.

קישורים צריכים להגיע מעמוד ומתוכן רלוונטי. גוגל בוחן גם מהיכן יצא הקישור (אנקור) והאם זה רלוונטי לאתר. דוגמא טובה יהיה קישור למדריך טיולים שיצא ממשפט כמו 'אחד המדריכים הטובים בצפון הוא רפי נחמני…'. דוגמא פחות טובה יהיה קישור שיוצא 'סתם' מעמוד שנקרא 'קישורים חיצוניים' ללא כל קונטקסט.

 

אתם יכולים להשיג קישורים בדרכים רבות, אני הייתי מתחיל כך:

  • היכרות אישית – האם יש איזשהו בעל אתר שיכול לפרסם תוכן שמתאים לאתר שלי ויקשר אליו? נסו להפעיל את הקשרים החברתיים בשביל להשיג קישורים, לפעמים זה עובד.
  • פתחו בלוג ופרסמו מאמרים בכל מיני פלטפורמות חינמיות כגון סלונה או מרקר קפה. בחרו רק פלטפורמות 'מכובדות', הלא מכובדות רק יזיקו לאתר.
  • אתם יכולים להיות פעילים בפורומים שונים, לכתוב הודעות, לענות על שאלות ולהכניס קישורים רלוונטים לאתר שלכם. זה אפילו יצור קצת תנועה לכיוונו…

רשתות חברתיות

הרשתות החברתיות נהיו גורם משפיע מאד גם על הקידום של אתרים בגוגל. לעיתים קרובות תכנים מהרשתות החברתיות מופיעים ראשונים בתוצאות החיפוש (נניח בחיפושים שקשורים באנשים). דף עסקי בפייסבוק, חשבון אינסטגרם, וערוץ יוטיוב הם רק חלק מהרשתות אותן תצטרכו ללמוד (כמו לינקדאין). פרסמו תוכן באופן שוטף ברשתות האלו וקשרו משם לאתר שלכם. האמת שקצת קשה יהיה לתמצת לגבי כל אחת מהרשתות במאמר הזה אז אסיים כאן. אם לקחתם את המסר שהן חשובות, אני עשיתי את שלי.

המשיכו ללמוד

זוהי רק ההתחלה. אתם תצטרכו ללמוד ולקרוא בנושא אפילו בכדי לבצע קידום בסיסי. עשו לכם הרגל ללמוד כל יום משהו על קידום אתרים, אפילו שיהיה קטן. תוכלו למצוא כאן הרבה מאמרים טובים בנושא.