תגית קנוניקל (canonical) – כך תשתמשו בה נכון לקידום האתר

בקצרה, תגית קנוניקל עוזרת לנו לפתור את הבעיה של תוכן משוכפל באתר שלנו. חשוב להכיר את הבעיה לפני שניגשים לפתרון. תוכן משוכפל נוצר באתר גם אם לא יצרנו אותו בכוונה. תוכן משוכפל היא בעיה משמעותית מכיוון שהיא מכבידה על מנוע החיפוש ומורידה את דירוג הדפים המשוכפלים.

תגית קנוניקל

במה מדובר בדיוק, מה הבעיה?

בשבילנו כגולשים, תוכן משוכפל יכול להיות נסתר מהעין, הלא מה כבר ההבדל בין example.com לבין www.example.com? שניהם מובילים לדף הבית של האתר. כל זה נכון, אבל בשביל הסורק (crawler) של גוגל, כל כתובת כזאת מהווה עמוד בפני עצמו.

תוכן משוכפל

הכפלת תוכן שאיננה בשליטתכם היא כאשר מקשרים לאתר שלכם. כל קישור כזה יכול להיעשות בצורה מעט שונה וליצור URL שונה שנקרא על ידי מנוע החיפוש כתוכן משוכפל. הURLים יכולים להבדל אחד מהשני בHTTP מול HTTPS למשל.

מקרה שכיח נוסף הוא בECOMMERCE כאשר ישנם דפים רבים למוצרים זהים שנבדלים האחד מהשני רק בפרמטר אחד, נניח מידה או צבע.

אני ממליץ מאד לצפות בסרטון של מאט קטס (ואם תהיתם, הוא Cutts ולא Katz). כאן הוא מביא דוגמא  יפה לשכפול תוכן בלא פחות מהאתר הרשמי של מלכת אנגליה. צפו בסרטון כולו אם מתאפשר לכם.

בעיה נוספת נוצרת בעת שימוש במערכות תוכן (CMS). המערכות הללו יוצרות שכפולים באופן אוטומטי, למשל כאשר הן יוצרות תצוגת פריטים לפי פרמטר או שינוי של סוג מטבע במוצר. המערכות הללו יוצרות URLים שונים לאותו התוכן. אם אתה לא ער לבעיה, יש מצב שיש לך אלפי שכפולי תוכן באתר שאתה אפילו לא מודע אליהם.

כיצד מטמיעים את תגית הקנוניקל

דבר ראשון, סתם כי אנחנו גיקים, הקנוניקל הוא אלמנט ולא תגית. אנחנו נמשיך לקרא לו 'תגית קנוניקל' אבל מבחינה טכנית טהורה הוא לא כזה.

ההטמעה של תגית הקנוניקל היא מאד פשוטה. בין תגיות הHEAD של האתר מטמיעים: <link rel="canonical" href="https://www.domain.co.il" />

כך אנחנו מציינים בפני מנוע החיפוש מהי הכתובת 'הנקיה' של האתר, או אם תרצו מהי הכתובת המקורית. אני חושב שהמילה העברית הקרובה ביותר היא 'מכונן' ומבחינתי הייתי קורא לcanonical tag – 'תגית מכוננת', נשמע סביר?

ישנן כמה נקודות שכדאי לדעת בקשר לקנוניקל:

  • התגיות יכולות 'להצביע על עצמן', כלומר להצביע על הURL בו הן נמצאות ולהגדירו כקאנוני (מכונן… הביטוי יכנס לכם לראש לאט לאט).
  • צרו תגיות קנוניקל לדף הבית שלכם כי הוא מועד להכפלות ולו רק בגלל הקישורים החיצוניים אליו שנעשים בצורה שונה בכל פעם.
  • ישנם מקרים שטעויות קוד גורמות ליצירה של תגיות קאנוניות שונות לכל אחת מהגרסאות של הדף. הדרך לבדוק זאת היא להכנס לכל גרסה כזו ולבדוק אם התגיות זהות ומפנות לעמוד קאנוני אחד.
  • המנעו מלופים ושרשראות בתגיות הקאנוניות. אל תקשרו למשל דף1 ל דף2 ואז מדף2 לדף1. גם תגיות שיוצרות שרשרת מדף1 לדף2 לדף3 וכן הלאה אינן הגיוניות. זכרו שמנוע החיפוש יכול להתעלם מהתגית אם הוא חושב שהיא לא הגיונית. היא בסה"כ המלצה בשבילו.
  • הנקודה הזו היא למי שמפרסם את אותו התוכן על פני דומיינים שונים, למשל מאמרי תוכן. ניתן להפנות בעזרת התגיות גם לדומיין אחר. צריך לזכור עם זאת שבזה אתם מוותרים על הדירוג של הדפים שאינם קאנונים.

קנוניקל מול הפניה 301

שאלה נפוצה היא לגבי השימוש בקנוניקל לעומת הפנית 301. בואו נבין שניה את המשמעות: בהפניה 301, הגולש יופנה ממש מדף1 לדף2. כאשר יש תגית קנוניקל, זו בעצם איננה הפניה והגולש ישאר בגרסה הקיימת של הדף. התגית רק מציינת למנוע החיפוש שהדף הזה הוא לא הגרסה הקנונית.

ההמלצה של מאט היא לא לפחד משימוש בהפניה 301 ולהשתמש בתגיות קנוניקל כאשר אין גישה לHEADERS בשרת. צפו בסרטון בו הוא מסביר את זה.

 

השארת תגובה