מתי לאחרונה חיפשת את עצמך בגוגל? ומה לגבי אנשים אחרים, נכון שיוצא לך לחפש אנשים בגוגל? זה בסדר, כולנו עושים זאת ממגוון סיבות: בין אם אנחנו רוצים להכיר לקוח פוטנציאלי שלנו או שותף עסקי, חיפוש על אדם בגוגל יכול להניב מידע מעניין ושימושי. כמו שאנחנו מחפשים אנשים, כך גם אחרים מחפשים אותנו ומכאן הצורך לדאוג לתוצאות חיפוש נקיות ככל האפשר מאזכורים שליליים. כל הנושא הזה נקרא ניהול מוניטין ודחיקת פרסומים שליליים.

בדרך כלל, אנשים מתוודעים אל תחום ניהול המודיעין רק בזמן משבר וחבל שכך. כמו כל דבר בחיים, גם כאן ניתן להתכונן מראש בכדי לצמצם השפעה של כזה משבר כאשר הוא מגיע. המשבר מופיע בדרך כלל בדמות פרסום/ים שליליים שמתברגים למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש. לעיתים קרובות אותם פרסומים הם בעלי השפעה מאד שלילית שאיננה פרופורציונלית לאירוע או המצב עליו הם מדווחים. לעיתים הם אפילו פרסומים חסרי שחר לחלוטין. בכל מקרה, אינני כאן בכדי לשפוט האם הפרסומים מוצדקים או לא, אני כאן בכדי לתת כלים לפתרון של הבעיה.

אני מאד ממליץ לעבור על הדברים גם אם כרגע מוניטין הרשת שלכם הוא דבש טהור, יש פעולות שניתן כאמור לבצע מבעוד מועד.

חיזוק איזכורים חיוביים

מצאו את הפרסומיים החיוביים שיש עליכם וקדמו אותם, זה בקצרה. הדרך לעשות זאת היא לבחור את הפרסומים שמקורם באתרים היותר סמכותיים ולבנות אליהם קישורים מאתרים אחרים, סמכותיים ככל הניתן. דאגו לאיזכורים החיוביים גם אם אתם לא במצב של משבר כרגע. אותם איזכורים יעזרו לכם אפילו אם האיזכורים השליליים עדין מופיעים במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש. איזכורים חיוביים מאתרים סמכותיים יעידו עליכם לטובה ויאזנו את הפגיעה במוניטין אל מול הפרסום השלילי.

ויקיפדיה

פתיחת ערך בוויקיפדיה היא עוד פעולה שתוכלו לבצע עוד לפני פרוץ המשבר. ויקיפדיה הוא אתר סמכותי ביותר ופרסום ערך בו יבטיח הופעה במקומות ראשונים בתוצאות החיפוש.

לא כדאי לכם לנסות לפתוח בעצמכם ערך בויקיפדיה אפילו שהדבר אפשרי תיאורטית. אתם תצטרכו לפנות למישהו שמשמש כעורך שיעשה בשבילכם את השירות הזה. ישנם כללים מאד נוקשים למה מתקבל ואיך לכתוב מאמר בויקיפדיה ואתם רוצים לעשות את זה נכון.

מהערך בויקיפדיה תוכלו לחזק מאמרים אחרים אותם תרצו לקדם.

שימו לב שניתן לאזכר את שמכם גם בערכים אחרים בויקיפדיה. למשל אם הייתם שותפים להקמה, תכנון, כתיבה של משהו שהוא עצמו ערך בויקיפדיה. גם איזכור השם שלכם במאמר שהוא לא עליכם יזכה למיקום גבוה בתוצאות החיפוש.

ראיון לאתרים סמכותיים בתחום שלכם

זו נקודה שמצטרפת לקודמות אבל ראוי להתעכב עליה. פרסום שמכם באתר סמכותי בתחום שלכם יוכל לעזור לכם בשני אופנים. בראשון הוא שזה עוד פרסום באתר סמכותי שיתפוס בתקווה עוד מקום בדף הראשון בגוגל וידחוק את הפרסום השלילי עוד קצת למטה.

פרסום באתר סמכותי בתחום יעזור שבעתיים אם בחיפוש עצמו מצויינת מילת חיפוש שמאפיינת את אותו תחום. לדוגמא החיפושים הבאים: 'עו"ד ישראל ישראלי' או 'ישראל ישראלי שחקן' או 'ישראל ישראלי הסרת משקפיים'…

גם כאן ניתן לפעול עוד לפני המשבר ולחזק את המוניטין שלנו כהכנה ליום סגריר.

ניהול מוניטין ברשת

רשתות חברתיות

אתרים של רשתות חברתיות הם מאד סמכותיים ובראשם נמצאות כמובן פייסבוק ולינקדין. אם עדיין אין לכם חשבונות, זה הזמן לפתוח כאלו, בעברית. דאגו לטפח את הפרופיל שלכם ולקדם אותו.

מפני שאלו אתרים מאד סמכותיים, גוגל יראה אותם בתוצאות החיפוש על שמכם. חבל שיעלו שם דברים שטותיים או שאינם מכבדים אתכם. זו אחת הפעולות הפשוטות יותר שתיתן תוצאות בקלות יחסית בכל הנוגע לניהול המוניטין שלכם.

יוטיוב

אני מאזכר את יוטיוב בנפרד למרות שהוא גם משמש כרשת חברתית. כיום ניתן לייצר קטעי וידאו במאמץ ועלות לא רבה. עשו זאת, זה מאד יעזור לכם. בתוצאות החיפוש בגוגל מתפרסמים גם סרטונים כחלק ממגמה של השנים האחרונות לכיוון הזה. פרסמו סרטונים שמציגים אתכם ופועלכם באור חיובי וקדמו אותם בהתאם. זכרו לכלול את השם שלם בכותרת, בתיאור ואפילו בתמליל (תרגום) של הסרטון. את הסרטון רצוי להטמיע בעמודים רלוונטים ולקשר אליו. שוב, מדובר בפעולה שרצוי לבצע כבר מעכשיו.

פרסמו מאמרים באתרי חדשות ופורטלים

אתרי חדשות הם גם מאד סמכותיים וגם מאונדקסים באופן מהיר במיוחד על ידי גוגל. פרסום מאמר באתר כזה עם אזכור של שמכם יבטיח כמעט בוודאות שהוא יתפרסם במקום גבוה בתוצאות החיפוש.

ניתן לפרסם כאלו מאמרים ללא מאמץ מיוחד חוץ מתשלום. בכל אתר זה עובד מעט שונה, פנו אלי ואייעץ לכם כיצד לבצע זאת.

פעולה כזאת מתאימה כמובן גם כפעולת מנע וגם כתגובה מהירה לפרסום שלילי מכיוון שהאינדוקס המהיר יבטיח שינוי מהיר של תוצאות החיפוש.

פניה לאתר

זו פעולה מאד פשוטה שכדאי לבצע מיד עם הופעת הפרסום השלילי.

כל פניה כזאת מחייבת מעט מחשבה, להלן מספר נקודות שכדאי לשקול:

בקשה מגוגל

זהו פתרון פשוט, הבעיה היחידה היא שבשביל רוב הפרסומים זה כנראה לא יעבוד, אבל: אם הפרסום עליכם עונה על הקריטריונים להסרה של גוגל תוכלו לבקש להסירו. אתם יודעים מה, תבקשו בכל מקרה, אולי יתפלק להם הפעם…

קישור מתגובות

זו פעולה שמומלצת ספציפית למקרה של ניהול מוניטין ולא לקידום מסוג אחר כי היא יכולה להתפס על ידי גוגל כספאם. הרעיון הוא שבתגובות יש מקום לשם של אדם וזהו בדיוק סוג הביטוי שאותו רוצים לחזק.

פרסום מאמר נוסף לאותו דומיין

שימו לב שזוהי פעולה שלא כדאי לבצע כ'פעולת מנע'. הרעיון הוא שגוגל בוחר להציג מכל דומיין את המאמר היותר רלוונטי. אין טעם להתאמץ ולקדם שני מאמרים מאותו הדומיין (בטח לא לפני שדאגנו ליתר הסעיפים לעיל). מתי אם כן זה יהיה שימושי? בדיוק בעת פרסום מאמר שלילי. כאן אתם בעצם מנסים להתחרות במאמר השלילי על ידי פרסום וקידום החיובי מאותו הדומיין. ברגע שהמאמר החיובי יהיה יותר מקודם, הוא זה שיופיע ראשון ויש להניח שהמאמר השני כבר יופיע עמוק בתחתית תוצאות החיפוש. כמובן שיש לפעול בעוד פעולות בכדי לתת לגוגל תוצאות מספיק טובות שיתפרסמו לפני אותו מאמר שלילי.

סיכום

המוניטין האישי שלכם ברשת הוא בעל השפעה מכרעת על ההצלחה המקצועית שלכם. אנשים רבים למשל, עסוקים בקידום האתר העסקי שלהם ומזניחים את עצמם כאדם פרטי ברשת. כבר אמרו גדולים ממני שקודם כל אנחנו מוכרים את עצמנו כאדם, לפני שהגענו לביזנס עצמו. בדקו מה מצבכם כאדם פרטי בתוצאות החיפוש והשתמשו בכלים לעיל. ניתן בכמה פעולות פשוטות לשנות מקצה אל קצה את המוניטין שלנו ברשת, אם תרצו, אשמח לעזור לכם בכך.